Szunyókálás napközben

Mindannyian ismerjük a délutáni rövid alvás áldásos hatását: frissebben, energikusabban folytatjuk utána a napot. Ám nem mindegy, mennyi időt szánunk a délutáni szunyókálásra. A túl sok és a túl kevés is fordítva sülhet el. Mennyi az ideális?

Az egyik megoldás a jól megtervezett délutáni szundiban rejtőzik. A bóbiskolásnak nemcsak művészete, hanem tudománya is van, ezt bizonyította be összeállításával a Lifehacker blog, amikor egy, a témában megkérdezett alvásszakértő válaszait foglalta össze laikusok számára is érthető módon.

15-20 perc – fejbekólintás

Az ideális délutáni alvás mennyiség 15-20 perc, ez nagyjából olyan hatású, mint egy jó fejbekólintás. De ha más szándékaink vannak a szundi utáni időszakra, akkor érdemesebb hosszabb ideig nyújtani a pihenést. Ha kognitív memóriánkat akarjuk felélénkíteni, akkor az egyórás szunyókálás hasznosabb – állítja az amerikai alvásszakértő.

60 perc – már majdnem

Egy 60 perces ledőlés után jobban emlékszünk helyekre, időpontokra, arcokra, ám ennek az alvásmennyiségnek is vannak hátrányai: ébredés után a másnapossághoz hasonló tüneteket (szédülés, tántorgás) tapasztalhatunk. Egy óra alatt érjük el ugyanis a legmélyebb alvási fázist, az úgynevezett lassú hullámú alvást (LVA). Egy átlagos alvási ciklus 90-120 percig tart, ezalatt általában négy LVA fázis és egy gyors, éberebb típusú gyors szemmozgású fázis (Rapid Eye Movement – REM) váltakozik meghatározott sorrendben. Az REM fázis egy alvási ciklusban mindig az utolsó rész, ebből a fázisból a legkönnyebb felébredni. A 60 perces szunyókálás alatt azonban nem érünk el ehhez a fázishoz, ezért ébredünk kissé pityókásan az egy órára belőtt frissítő szundi után.

90 perc – az igazi

Amennyiben az a célunk, hogy a bóbiskolás után tettre készen és kipihenten ébredjünk, akkor érdemes egy teljes alvási ciklust magába foglaló időre, tehát kb. 90 percre ledőlni. A másfél óra szundi segít kreativitásunk és emocionális memóriánk felfrissítésében, ráadásul könnyebben pattanunk ki az ágyból is, mivel ennyi idő alatt elérjük a legéberebb REM fázist.

A szakértő néhány meglepő tanáccsal is szolgált a tökéletes délutáni alvás receptjét keresőknek. Szerinte érdemes egyenesen ülve szunyókálni, így ugyanis elkerüljük a mély alvást (ami ébredés után kótyagossá tesz minket). Az alvásdoktor arra is figyelmeztet, hogy egyértelműen rossz jel, ha álmaink vannak a rövid délutáni bóbiskolás alatt: ha ezt tapasztaljuk, valószínűleg kialvatlanok vagyunk.

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
YouTube
LinkedIn
Share
Instagram

Szólj hozzá!

Tetszett a blog? Kérlek mond el másoknak is! :-)

%d blogger ezt szereti: